Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en met een aantal bijgaande tips, sta je volgend jaar bij de eerste zonnestralen weer veilig startklaar: Waar moet je op letten? Je kunt veel makkelijk zelf doen. Geen zin? Wij verzorgen dit graag voor u.

De eerste nachtvorst is gemeld, er is nog niet gestrooid maar we gaan die kant wel op dus is het voor menigeen tijd om de motor in de winterstalling te zetten. Sommigen maken daar een heel ritueel van, anderen halen gewoon de sleutel eruit, vergeten de motor voor een poosje en plukken daar in het voorjaar de ellende van.

De hoofdpunten zijn:

  1. Lak, metaal- en chroomdelen
  2. Accu
  3. Benzinetank
  4. Vocht en temperatuur stallingsruimte
  5. Onderhoudsstatus

1. Lak, metaal- en chroomdelen

Was je motor en poets ‘m netjes. Vuil trekt vocht aan, vocht zorgt voor roest en helemaal bij stilstand gaat dat aardig rap. Kortom, zet ‘m schoon weg. Dat scheelt je niet alleen in het voorjaar, je motor blijft er ook echt mooier door.
Beschermen: breng vettigheid aan op het chroom, het makkelijkst is siliconenspray. Spuit dit niet vol op de lakdelen en zeker niet op matte gespoten delen. (Chroom gaat anders onderhuids roesten) Natuurlijk kunnen er meerdere anti corrosie middelen gebruikt worden. Kom langs als je er niet uitkomt. Goof onze polish & shine specialist geeft graag advies.

2. Accu

Haal je accu los en zet ‘m op een warm plekje. Tenzij de motor in een verwarmde ruimte staat. Vergeet ‘m niet eens in de maand of twee maanden even bij te laden of zet ‘m gewoon aan de druppellader. (goede laders zijn bijv BatteryTender en Optimate). Let op een opgeladen accu ontlaadt zichzelf en bij sterke ontlading gaan ze vaak stuk.

NU winteractie voor € 56,50 incl. btw

3. Benzinetank

Zorg dat je tank tot de nok toe gevuld is. Waar benzine zit, kan geen condensvorming optreden die roest veroorzaakt. Zeker met de huidige benzine en het aandeel hydrofobe (wateraantrekkende) ethanol daarin, is water en dus roest in de tank een steeds vaker voorkomend probleem. Het aftappen van je carburateurs (indien nog aanwezig), voorkomt startproblemen en vergomming door oud geworden benzine. Het heeft wel degelijk zin om een speciale toevoeging in de benzinetank te doen. Tip van Max: wij hebben goede ervaring met Lucas Safe Guard Ethanol Fuel conditioner.
Bij de E10 benzine krijg je snellere brandstofveroudering en kans op roestvorming (belangrijk met een ijzeren tank). Tank daarom het liefst bij de laatste keer E5-benzine

Flacon voor meerdere keren € 19,80 incl btw

 

4. Stallingruimte

Wees overtuigd van de situatie bij je stalling. Een te vochtige ruimte en onverwarmd heeft zeker niet de voorkeur. Zoek je een goede winterstalling, dan kun je goed bij ons of bij een andere motorzaak terecht. Een motorhoes of een oud hoeslaken beschermt prima tegen stof. Gebruik geen plastic zeil, daar blijft vocht onder hangen

Afdekken,
Accu op druppellader
Goede temperatuur &
beperkte vochtigheid stallingsruimte

 

 

5. Onderhoudstatus

Ververs alvast de motorolie vooraf aan de winterstalling. Niet alleen staat je motor dan startklaar, oude olie bevat verontreinigingen en zuren die bij langdurige stilstand op de motorblokonderdelen kunnen invreten. Bekijk de staat van je banden, belt of ketting en remmen. In de winter hebben motorzaken het rustig en halen ze vaak je motor ook nog gratis of voor weinig op voor een grote beurt. Profiteer hiervan, want zodra het voorjaar begint en je zin krijgt om te gaan rijden, dan bedenken alle andere motorrijders precies hetzelfde. Gevolg, topdrukte bij de motorzaken en dus langer wachten tot je kunt rijden. Bel Max voor het maken van een afspraak en indien nodig ophalen van de motor.
Denk ook aan de electronica. Spuit de schakelaars op je stuur (licht, startknop, etc) in met contactspray, bijvoorbeeld van AS. Dit voorkomt corrosie en ophoping van vocht. Spuit voor de zekerheid alle stekkerverbindingen ook in met contactspray. Zeker het onstekings-gedeelte. De moderne (micro) electronica is erg gevoelig voor gecorrodeerde verbindingen.

Even starten om te checken of ie het nog doet, is absoluut uit den boze tijdens de winterstalling. Je krijgt dan condensvorming in het blok, olie. Als je start dan is het belangrijk dat je ook een stukje gaat rijden, zodat het blok goed warm wordt. Let er op dat je bent verzekerd!

Alvast een goede winterslaap gewenst en tot volgend motorjaar!!